top of page

Mit kameraudstyr til at filme dyr

  • 26. jan.
  • 5 min læsning

At filme dyr handler i bund og grund ikke om gear, men det er unægteligt en vigtig del af det og når det handler om dyr, som både kan være sky, langt væk og utilregnelige - så spiller udstyret en essentiel rolle. Det er det, der giver mig fleksibilitet, ro og muligheder. Selvom jeg bruger rigtig meget forskelligt udstyr, har jeg prøvet nedenstående at liste det mest essentielle jeg bruger og det udstyr, jeg får flest forespørgsler på.



Mit setup - enkelt, men fleksibelt

Jeg arbejder altid med to kameraer, fordi det giver mig mest frihed. To kameraer betyder, at jeg ofte kan have to forskellige setups klar. Og i naturen handler det ofte om ikke at skulle skifte, men bare reagere. Ofte skyder jeg også samme scene med to forskellige brændvidder, for at dække historien med både et close up og en wide angle, hvilket giver bedre fleksibilitet i klipningen.


Mit primære kamera er et Sony FX3.




Det er lille, kompakt og ekstremt stærkt i svagt lys med dual ISO på 12.800. Det betyder, at jeg kan filme i situationer, hvor lyset næsten er væk - uden at gå på kompromis med kvaliteten. Kameraet skyder i en fantastisk kvalitet og giver mig mulighed for at filme i 4k, 10bit, 100 fps, hvilket giver nogle helt fantastiske slow motion optagelser. Samtidig har det mulighed for XLR-input via et håndtag på toppen, hvilket gør det muligt at få virkelig god lyd direkte ind i kameraet.

Mit sekundære kamera er et Sony A7V.




Autofokus og tracking på dyr er imponerende på dette kamera, og det gør en reel forskel i situationer, hvor tingene går hurtigt. Ligeledes giver det mulighed for optagelser i 4k, 10bit på 100fps, ligesom med FX3'eren. Samtidig er det et fantastisk hybridkamera, som jeg også bruger til stillbilleder med 33 megapixel. Sony A7V har også dual iso, men på 8000, så selvom det er meget lysstærkt, kan det stadig ikke konkurrere med Sony FX3 på det punkt.


Objektiver - at kunne tilpasse sig øjeblikket

Mine objektiver er måske det vigtigste værktøj i min måde at filme på.

Jeg bruger primært zoom-objektiver. Ikke fordi primes ikke er gode, tværtimod, men fordi fleksibilitet er altafgørende for mig når jeg filmer.


Primær objektiv: 200-600mm f/5.6 - 6.3.




Det giver mig adgang til at filme adfærd på afstand, uden at forstyrre. Jeg kan zoome ind og ud hurtigt og justere min framing i takt med, at dyret bevæger sig. Det er utrolig handy, når tingene går stærkt og jeg lydnurtigt skal finde fokus, have dyret i framen og samtidig både have mulighed for at filme forholdsviswide og close, med samme kamera.

Sekundær objektiv: 70-200mm f/2.8.




Det er mere fleksibelt, lettere og fungerer ofte som et mere wide perspektiv, når jeg ikke helt ved hvad der kommer til at ske og vil være sikker på at have alt i frame. Yderligere er det også lettere at skyde håndholdt og stabilt, hvis jeg er i en situation hvor jeg ikke kan bruge min tripod.

2x Teleconverter




På begge objektiver bruger jeg indimellem en 2x teleconverter. Det giver mig endnu mere rækkevidde, men kræver også mere lys og stabilitet. Det er altid en afvejning afhængig af den situation jeg står i, samt de skud jeg ønsker at lave. 2x converteren øger også min mulighed for at lave ultra close up skud på dyr, hvi jeg vil have detaljer af øjne, klør, knorhår osv. Den er lille og kompakt og lige til at have med i lommen.

35mm f/1.4.




Mit go-to til b-roll, landskaber, behind the scenes og situationer, hvor jeg gerne vil vise dyret i sin kontekst, bruger jeg min 35mm f/1.4. Det er lille og kompakt, men leverer et fantastisk billede og er nem at have med til optagelser af scener, som jeg gerne vil sætte dyret ind i.

90mm macro f 2.8




Jeg bruger også et 90mm macro, til de små detaljer, som insekter, strukturer, og liv tæt på. Yderligere er det også et lækkert objektiv til portrætter, så ved interviews af personer kan jeg godt finde på at bruge dette objektiv.

35 - 150mm f/2.0–2.8.




Når jeg ikke har mulighed for at skifte objektiv, bruger jeg ofte Tamron 35–150 f/2.0–2.8. Det er en slags all-round løsning, hvor jeg både kan være relativt wide og stadig zoome ind. Ikke perfekt til alt - men perfekt, når fleksibilitet er vigtigere end perfektion.

24mm Probe f/14





Af de mere 'funky' objektiver, bruger jeg til tider Laowa 24mm Probe f/14, til når der skal laves helt særlige macroskud. Det er et meget nichepræget objektiv, til helt særlige opgaver. Jeg bruger det sjældent, men når jeg gør, kan det løfte hele scenen til andre højder, på grund af dets helt særlige perspektiv.


Tripods og stabilitet

Jeg filmer næsten altid på stativ. Det giver stabilitet og kontrol. Når man filmer dyr, er man ofte zoomet meget ind, så selv små bevægelser kan give store rystelser og det kan være svært at følge hurtige dyr, hvis kameraet ikke er på et stativ. Tilgengæld gør det mig mindre fleksibel i felten. Det er tungere at bære på og sværer at komme rundt - så mit valg af stativer er en opvejning af stabilitet, vægt, kontrol og fleksibilitet.


Primær tripod: Sirui CT3204




Den er solid, stabil og bygget til wildlife. Den kan klare vægten af lange objektiver og stå stabilt, selv når jeg arbejder i ujævnt terræn.

Sekundær tripod: Benro HH75AV hi-hat




Når jeg skal helt ned i niveau, eller være mere diskret, bruger jeg en Benro HH75AV hi-hat. Den fylder ikke meget og giver mig mulighed for at filme helt tæt på jorden.

Manfrotto MVH502AH fluid head




På begge tripods bruger jeg et Manfrotto MVH502AH fluid head. Det er afgørende for de bevægelser, jeg laver. Rolige panoreringer og kontrollerede justeringer. Små bevægelser, uden for mange rystelser.


Add-ons: Små ting, stor forskel

Afhængigt af situationen bygger jeg mine kameraer lidt forskelligt op.

Jeg bruger forskellige rigs, Small Rig cages, clamps og arme - alt efter hvad jeg har brug for. Nogle gange går jeg helt let. Andre gange bygger jeg mere op for at få bedre kontrol.


Atomos Shinobi monitor




En vigtig del af mit setup er min Atomos Shinobi monitor. Den giver mig et større og mere præcist billede af det, jeg filmer. Især når jeg arbejder med lange brændvidder, gør det en kæmpe forskel.

Jeg bruger også en follow focus.Det gør det muligt at styre fokus mere præcist og roligt - uden at røre direkte på objektivet og skabe små rystelser i billedet.


Lyd – en vigtig del af oplevelsen

Lyd er mindst lige så vigtigt som billede. Nogle gange bruger jeg en shotgun-mikrofon direkte på kameraet. Andre gange optager jeg separat med en Zoom recorder i stereo, for at få mere rum og dybde i lyden.


Hvis jeg laver interviews eller selv taler til kameraet, bruger jeg lavalier-mikrofoner.


Min mobile basecamp - Kameratasken

Som naturfotograf er det vigtigt at kunne arbejde ud af tasken.

Shimoda Action X40 v2




Det er en kamerataske, men også mere end det. Det er en kombination af en adventure-rygsæk og en produktionsbase. Den er vandafvisende (ikke vandtæt), rummelig og bygget til at være ude. Jeg kan have alt mit kameragrej med og stadig plads til mad, vand, ekstra tøj og camouflage i top-rummet.

Når man er ude i timevis, nogle gange dage, er det afgørende, at ens setup fungerer som en helhed, og det gør det her for mig.


Det handler ikke om gear

Alt det her udstyr er vigtigt, men det er ikke det, der skaber optagelserne.

Det gør tiden, tålmodigheden og evnen til at blive og fokusere. Jeg kan have det perfekte setup, men hvis jeg ikke er til stede, hvis jeg ikke læser naturen rigtigt, hvis jeg ikke giver det tid og er klar, så sker der ingenting. Gear giver muligheder, men det er måden, man bruger det på, der afgør alt - godt udstyr er som en hjælpende hånd..


 
 
bottom of page