Ulve i Danmark er en politisk kampplads
- 31. jan.
- 3 min læsning
Opdateret: 13. maj
Jeg blev kastet ind som midtpunkt i den danske ulvedebat. Jeg deltog i DR P1 Morgen, var ude i felten med TV2 News, og mine tanker og overvejelser blev omtalt i en artikel på på DR og senere i et portræt af mig i Viborg Stift Folkeblad. Baggrunden var en video, jeg lavede om den nye lovændring, som i praksis åbner for, at ulve kan skydes i Danmark.
Det handler om naturen, dyrene og vores ansvar for at beskytte den.
Den nye lov: Hvad ændrer sig?
De nye regler betyder, at jægere kan skyde en ulv, hvis den vurderes som truende eller udgør en risiko for jagthunde. Det er jægerens egen vurdering, og der kræves ingen forudgående tilladelse. Husdyrholdere får samtidig ret til at skyde ulve, der trænger ind bag såkaldt ulvesikrede hegn, selvom kravene til disse hegn er blevet lempet. Umiddelbart kan det lyde som en logisk beskyttelse af mennesker og husdyr, men her opstår det helt store problem
Der kan umuligt føres bevis for, om en ulv faktisk var truende eller ej. Den bevisbyrde kan hverken jægeren eller myndighederne løfte - alligevel bygger loven på denne vurdering.
I praksis betyder det, at det nu er op til den enkelte at afgøre, hvornår en ulv må dø.
Det er en lov, der gør naturen til et politisk redskab. Den baserer sig på frygt fremfor viden, og det er ulve, naturen og fremtidige generationer, der risikerer at betale prisen.
Mødet med ulvene
Jeg har været ude i felten mange gange og har oplevet, hvordan ulvene bevæger sig stille og forsigtigt gennem landskabet. De passer på deres unger, markerer territorium og jager for at overleve - ikke for at skabe konflikt med os mennesker.
At stå der i skumringen, se en ulv og vide, at disse dyr har eksisteret i tusindvis af år, giver en helt særlig respekt. Det er ikke bare dyr på et kort - det er levende, intelligente og sociale væsener, som er en vigtig del af vores natur. Når lovgivningen åbner op for, at ulve kan skydes på baggrund af en subjektiv vurdering, mister man alt det perspektiv. En ulv kan nu blive skudt, fordi nogen “følte” sig truet - uden at nogen kan bevise eller efterprøve det.

Hvorfor det er vigtigt at sige fra?
Det er derfor, det er så vigtigt at sige fra. Hvis vi ikke gør det nu, risikerer vi, at vores ulve ganske enkelt bliver skudt væk. Ikke fordi de er farlige, men fordi lovgivningen gør det muligt, uden kontrol eller fagligt grundlag. Denne lov skaber konflikt, frygt og er politisk symbolpolitik - på bekostning af naturen. Ulve er ikke et politisk våben, de er en del af Danmarks vilde natur. Vores ansvar som borgere og naturinteresserede er at beskytte dem, ikke lade dem blive ofre for kortsigtede politiske beslutninger og lappeløsninger.

Et kald til handling
Denne weekend har tydeliggjort, hvor polariseret debatten om ulve er blevet, og hvor langt politik kan flytte grænserne for, hvad der sker i naturen. Stilhed er ikke en mulighed - vi må tale om konsekvenserne, for ulvene selv kan ikke.
Jeg håber, at vi kan skabe en debat baseret på fakta, respekt for naturen og forståelse for dyrene. Ulvene har ret til at eksistere, og vi har et ansvar for at passe på dem - ligesom alt andet i naturen. Det er på tide, at vi siger fra -før vores ulve er væk.

Læs artiklen i Viborg Stift Folkeblad her
Lyt til DR P4 afsnittet her
Læs artiklen på DR her



